Wanneer kan uw klant gebruik maken van directe schadeafhandeling?

20 november '24 - Voor bijna iedere schade kan de klant terecht bij de eigen verzekeraar. Denk hierbij aan inboedel-, opstal- en AVP-schades. En natuurlijk voor autoschades als er een cascoverzekering is afgesloten. Heeft een klant alleen een WA-verzekering voor zijn auto afgesloten, dan was het niet mogelijk om de afhandeling via de eigen verzekering te laten lopen zonder (verhaals)rechtsbijstand.

Sinds 2021 is daar bij de meeste verzekeraars, waaronder de Vereende, verandering in gekomen met de invoering van Directe Schade Afhandeling (DSA). Onder deze regeling kunnen WA-verzekerde klanten (die geen schuld hebben aan het ongeval) onder bepaalde voorwaarden de schadeafhandeling via de eigen verzekeraar laten lopen.

 

Welke klanten kunnen gebruik maken van de regeling?

Dat zijn alleen particuliere klanten. Voor zakelijke relaties geldt dus nog steeds dat zij hun schade zelf (al dan niet met behulp van de assurantieadviseur of een belangenbehartiger) of via de (verhaals)rechtsbijstandsverzekeraar moeten verhalen op de tegenpartij. 

Daarnaast geldt de regeling ook niet voor alle motorrijtuigen. Alleen particuliere klanten met een personenauto, motor of camper kunnen gebruik maken van de regeling. Op dit moment loopt er bij enkele verzekeraars een pilot met DSA voor particuliere brommers en scooters. Maar deze voertuigen zijn nog niet officieel toegevoegd aan de regeling.

 

Hoe werkt het?

Een verzekerde kan de schade rechtstreeks via de assurantieadviseur bij ons melden. Is een klant alleen WA-verzekerd, dan nemen wij de schade in behandeling als de andere partij gedeeltelijk of volledig aansprakelijk is. De schade wordt dus altijd met de eigen verzekerde afgehandeld. Een eventuele discussie over de aansprakelijkheid vindt dan ook plaats tussen ons als verzekeraar en de klant.

 

De voordelen

  • Voor de verzekerde is het eenvoudiger en sneller. Deze kan de schade namelijk gewoon bij ons melden.
  • De verzekerde hoeft zelf niet in discussie over de aansprakelijkheid met de verzekeraar van de aansprakelijke partij.
  • Wij werken niet met gestuurd schadeherstel. Dit betekent dat een verzekerde zelf kan kiezen naar welke hersteller hij of zij gaat.
  • Als het nodig is, dan regelen wij een expert om de schade vast te laten stellen.

 

Welke schadeposten komen voor vergoeding in aanmerking?

  • Schade aan de personenauto, camper of motor en de zaken in, op of gekoppeld aan één van deze motorrijtuigen.
  • Redelijke kosten voor vervangend vervoer. Deze kosten worden achteraf, na verhaal van de schade, geregeld.
  • Redelijke kosten voor de vaststelling van de schade, zoals taxatiekosten als het voertuig niet hersteld wordt en deze ten laste van de klant komen.
  • Redelijke kosten voor waardevermindering als hier sprake van is.

 

Wanneer is DSA mogelijk?

  • De eigen verzekerde moet een particulier zijn. Als de aansprakelijke een zakelijke partij is, is dat dus geen belemmering.
  • De regeling kan, op dit moment, alleen worden toegepast als het motorrijtuig van de eigen verzekerde een personenauto, motor of camper is.
  • De verzekeraar van de aansprakelijke partij moet ook deelnemer zijn van de regeling.
  • De aansprakelijkheid moet duidelijk zijn en vast staan; dit betekent dat uit het schadeformulier duidelijk de toedracht moet blijken en dat beide partijen voor akkoord moeten hebben getekend.

Wanneer is DSA niet mogelijk?

  • Bij meervoudige botsingen, zoals een kettingbotsing.
  • De eigen WAM-verzekering is geschorst, bijvoorbeeld omdat de premie niet is betaald.
  • De aansprakelijkheid staat niet vast.
  • Als er sprake is van letsel of overlijden.
  • De aansprakelijke partij is onbekend of onverzekerd.
  • Er is sprake van een toegestane WAM-uitsluiting.
  • De verzekeraar van de tegenpartij is niet aangesloten bij de regeling.
  • Er is sprake van alcohol, drugs, medicijnen of andere middelen die de rijvaardigheid beïnvloeden, fraude, of als de bestuurder niet mag rijden (bijvoorbeeld; geen of ingetrokken rijbewijs).

 

Total loss

Is een motorrijtuig economisch total loss? Ook dan is DSA mogelijk, maar alleen als het voertuig wordt overgedragen aan de eigen WAM-verzekeraar.

 

DSA is niet mogelijk in de volgende situatie:

  • Het motorrijtuig is economisch total loss (reparatiekosten zijn hoger dan de waarde van de auto) en;
  • Het motorrijtuig is jonger dan 10 jaar en;
  • De verzekerde wil het motorrijtuig blijven gebruiken.

 

Praktijk

In de praktijk zal per geval beoordeeld worden of een schade in aanmerking komt voor DSA en of er sprake is van volledige of gedeeltelijke aansprakelijkheid aan de zijde van de tegenpartij. Niet elke schade leent zich voor DSA en in sommige gevallen kan het voorkomen dat een verzekerde niet zijn volledige schade vergoedt krijgt. Dit kan teleurstellend zijn voor een verzekerde, maar wij geven dit altijd van te voren aan. Dat is overigens hetzelfde als bij het ‘reguliere’ traject, waar de schade betaald wordt door de verzekeraar van de andere partij. Want ook daar kan het voorkomen dat niet de volledige schade wordt vergoed. Het grote voordeel van DSA is dat de klant ontzorgd wordt.

 

Auteur
Davy van der Lugt, schadebehandelaar bij de Vereende

Exception occured while executing the controller. Check error logs for details.