In het Dringersgat zijn alle praalwagens verzekerd tijdens de optocht. Voor Corné Kreeft, eigenaar van Kreeft Assurantiën in Breda en Gilze, is dat een gegeven. Daar heeft hij overigens geen enkel zakelijk belang bij, want aan de polissen van zijn eigen carnavalsvereniging wil hij geen euro verdienen. Het gaat hem erom dat je moet voorkomen dat er achteraf gedoe ontstaat als er onverhoopt iets mis gaat.
Corné is er van overtuigd dat er onvoldoende nagedacht wordt over wat er allemaal mis kan gaan: “Gelukkig zijn de meeste mensen vooral bezig met de gezellige aspecten van het carnaval, maar het is juist ons werk ook aandacht te vragen voor de zaken die mis kunnen gaan. En bij een optocht met praalwagens in een feestelijke sfeer, veel toeschouwers en daarbij de nodige drank en weinig slaap, kan heel wat mis gaan. Ik vind het heel vervelend om te zeggen maar ook hier geldt dat er waarschijnlijk eerst iets goed mis moet gaan voordat dit besef echt doordringt. Risico’s goed afdekken is belangrijk, maar heldere spelregels en goede inspectie vooraf is zeker zo belangrijk”.
Corné is eigenaar van een assurantiekantoor in Breda met een echte aanloopfunctie. Zijn vrouw Jolanda en zijn vader, die het kantoor in 1987 begon, zijn ook nog een deel van hun tijd actief voor het kantoor. Hij woont zelf in het nabijgelegen Gilze (Dringersgat) en is actief in de plaatselijke carnavalsvereniging de Leuttappers. Kreeft Assurantiën richt zich met name op particuliere klanten, maar voor deze klanten doet hij desgewenst ook het zakelijke verzekeringsadvies. Door zijn actieve rol in het carnavalswereldje geldt hij inmiddels ook als een expert op het gebied van praalwagenverzekeringen. Hij verzorgt inmiddels voor veel praalwagens in de regio de dekking tijdens de mooiste dagen van het jaar.
Jaren geleden is hij, samen met een aantal collega assurantie-adviseurs, met het toenmalige Rialto in gesprek geraakt over de noodzaak voor de praalwagens een goede verzekeringsoplossing te bieden: “Er was behoefte aan een heldere, overzichtelijke dekking tegen een redelijke prijs. Op ons verzoek is het product toen ontwikkeld. Met het huidige product van de Vereende kan ik nog steeds heel goed werken. De eenvoudige manier van aanvragen is voor mij van groot belang. Veel aanvragen komen bij mijn kantoor toch op het laatste moment binnen en dan wil ik wel snel zaken af kunnen ronden”. Corné voert geen actief beleid op aanvragen voor praalwagenverzekeringen: “Er komt het nodige binnen via internet, maar het merendeel is mond tot mond reclame. Bestaande klanten vertellen positief over mijn dienstverlening en kennis van zaken”.
Jeff Groen, acceptant bij de Vereende, herkent het beeld van de piekbelasting de laatste dagen voor het eigenlijke carnaval: “Bij de Vereende is het die laatste dagen voor carnaval ook een hectische bedoening. Gelukkig kunnen we zaken die compleet digitaal aangeleverd worden heel snel verwerken”. De laatste vrijdag voor carnaval is ook de Vereende, ondanks de ligging boven de grote rivieren, in carnavalsstemming. Het is inmiddels een traditie dat medewerkers verkleed op het werk verschijnen. Voor de Vereende de markering van het eind van een hectische periode, voor Corné de start van de echte hectiek: “De carnavalsdagen zelf ben ik zo min mogelijk met mijn werk bezig. Als de zekerheid waar de tijd om vraagt geregeld is, is het voor mij ook feest“!